Stick with the Plan – מחשבות ניהוליות בימי הקורונה

היום זה פוסט קצת אחר

החלטתי הפעם לחלוק קצת ממחשבותיי ומחשבות הצוות בימים משוגעים אלה. כל אחד שיקח את התובנות לצרכיו.
נדמה שכל האמיתות שאנו רגילים אליהן בשגרה נופלות אחת אחת. אז איך אפשר לקום בבוקר? להמשיך לעבוד? ויותר מזה לרתום את הצוות להמשיך לתת שירות מעולה ללקוחות כרגיל?

ראשית, אני מברך על ההחלטה שהחלטנו עוד מימיה הראשונים של החברה, לאפשר לכולנו לעבוד ולנהל מכל מקום בעולם. תוך יכולת ניהול ושליטה, המערכות, התוכנות, מסד הנתונים שלנו, מאפשרים גישה מכל מקום. הצוות מורגל לישיבות וידאו ושיחות מיידיות בלחיצת כפתור, אז נושא ההמשכיות היה שקוף מבחינתנו.

אחרי יומיים של בלבול לקחתי החלטה, עזר לי בכך ידידי רונן קלר שכתב מאמר שכותרתו: 

Stick With The Plan

נכון שאנו נמצאים במצב עם ההסתברות גבוהה יחסית שהעולם ייכנס לקטסטרופה טוטאלית. מאידך יש הסתברות הרבה יותר גבוהה, שעוד מספר שבועות נחזור לשגרה (כלשהי).

כחובל הרגילו אותי במשך שנים, בעת סערה: “זכור מה החלטת לפני היציאה לים, כשהיית בשקט בחוף. בנית תסריטים אפשריים, גם אם עכשיו נדמה לך שצריך לקבל החלטה מהירה אחרת, ההחלטה המקורית היא כנראה הנכונה, קיבלת אותה בשקט, במזגן, בהתייעצות עם קולגות, הישאר עם החלטה זאת.”

התמקד במה שאתה טוב בו

עם תחילת “ההיסטריה” הגיעו אלי הצעות ממספר כיוונים, בוא נמצא מודל עסקי שמנצל את הסיטואציה, יש עכשיו המון הזדמנויות, אנשים בבית אולי תמכור להם הרצאות און ליין, ייעוץ מהיר, תגבה כסף ללמד את שיטות העבודה של החברה שלכם מרחוק.
החלטתי, לא. אנחנו ממשיכים לעשות מה שאנחנו הכי טובים בו, לתת שירות שיווק דיגיטלי מיטבי לחברות B2B.

התברר במהירות שההחלטה היתה נכונה שרוב חברות הB2B הגדולות בעולם עברו למוד הקשבה וחשיבה לעתיד, אנו רואים כבר סוג של חזרה לשגרה ואפילו עליה בתנועת החיפוש והכניסות לאתרי לקוחותינו, מלקוחתיהם במזרח הרחוק ואף משאר העולם. אנו מניחים שזה בעקבות, הפחתת הנסיעות, הפגישות ומעבר של עובדים ומקבלי החלטות לחשיבה על העתיד שאחרי. גם עלויות הקידום הממומן ירדו בסקטורים רבים וכדאי לנצל זאת.

שימו לב להווה

לפני שמתחילים לחשוב על העתיד, יש לשים לב ברמה היומית להווה, לשבוע הקרוב, בהיבט של תזרים מזומנים, הזמנות פתוחות, העבודה השוטפת.

שמרו על הצוות, זה הנכס העיקרי שלכם
לצערי כרגע “ההטבה” היחידה שעסקים מקבלים מהמדינה, היא “הזכות” להוציא עובדים לחל”ת.
אבל להחלטה זאת יש משמעות, מבחינת אמון העובד בהנהלת החברה וביכולת הפיתוח העתידית.
פה נזכרתי בימיי בחברת אינטל.
באינטל למדתי שימי משבר, הם תקופה מצויינת להתכונן ליציאה מהמשבר, ולכן זה לא זמן נכון לפטר, אולי להתייעל, אולי להקטין הטבות, אבל בטח לא להפסיד את כח האדם האיכותי שלך.

בהחלטה אסטרטגית החלטתי שאני מנסה לשמר את כל הצוות שלנו, צוות מגובש שנבנה במשך זמן רב.
הדאגה הפיננסית שלי היא לא בגלל בעיית עבודה או ביטול הזמנות. להיפך, אלא בגלל סכנת תזרים מזומנים, כשללקוחות של הלקוחות של הלקוחות שלי לא יהיה כסף לשלם זה בסוף יגיע לבעיית תזרים המזומנים שלי.

מקווה שהמדינה תבין שזאת המצוקה האמיתית, תפתח קווי אשראי כדי שהמשק יוכל להמשיך לנוע.
אולי אפילו יקבלו החלטה, שהדרך הנכונה לשמר את הכלכלה זה לתמוך בעסקים במנגנון הדומה למילואים, במקום לשלם דמי אבטלה “לאי-עשייה”, יסייעו בהחזר של שכר העובדים שבינתיים ימשיכו בעבודה אפקטיבית לצמיחה העתידית.

להתחיל לחשוב על היום שאחרי

בהמשך להחלטה זאת, אנו מתכוונים לנצל את הזמן שנחסך בנסיעות, בישיבות ומעבר לעולם עסקי קצת פחות אינטסטיבי, בפיתוח מוצרי מדף חדשים שיתאימו לעולם אחרי המשבר, ותחילת יצירת חומרים שיווקיים.

למידה ארגונית

היום קיבלתי החלטה להמשיך בפעילות למידת העמיתים שלנו בחברה (אנו בדר”כ עושים זאת פעם בשבוע ביום בו כולם באים למשרד). נעשה זאת בוידאו, כי בתחום שלנו אין זמן לנוח. כל הזמן יש מתודות כלים ואלגוריתמים חדשים, זהו אפילו זמן טוב לסגור פערים.

עברו למוד נתינה

רוב הסובבים אתכם אינם במצב מיטבי, אם יכולים לחלוק, זה הזמן. כמו שאני תמיד אומר, לא מתקטננטים על השקל. אסטרטגיה שהביאה לי תשואה גדולה בחיי, ובטוח שבימים אלה תביא יותר.
מצאו כיצד אפשר לעזור ללקוחות, לספקים, לעולם בכלל, הם יעריכו זאת מאוד בעתיד אחרי שהכל ייגמר.

ניסינו לדמיין את העולם המקצועי שמצפה לנו לאחר המשבר

אלו התובנות שלנו לאחר סיעור קל עם הצוות על העולם שיחכה לנו לאחר שנצא מהבתים.

במידה ולא תהיה קטסטרופה טוטאלית, העולם לא ישתנה בהרבה ובכל זאת:
מעבר חזק לעבודה מרחוק, פחות זמן על הכבישים, פחות דרישה, בוא נדבר פנים אל פנים שמבזבזת יום עבודה שלם למפגש של שעה שעתיים.
גידול מהיר ברכישה אונליין, מגמה שתהיה חזקה יותר דווקא בקרב הצד שמוכר, (מי היה מאמין שחנות הירקות השכונתית שלי עברה לאונליין)  כי הצד שקונה כבר מורגל לכך עד היום רק באתרים גלובליים.
מעבר לרכישת חוויות על פני עוד מוצר, שינוי בסדרי עדיפויות.
התייחסות רצינית יותר לעולם המדעי, עולם מגובה בנתונים, בניגוד לעולם השטחי המורכב מסיסמאות של שחור ולבן בו אנו חיים היום.
הכלכלה האמריקאית כנראה תיכנס למשבר קשה, מעבר לדומננטיות של השווקים במזרח הרחוק.

חנן לב

חנן לב

מייסד שותף ומנכ"ל חברת socialvalley - מקצוענים בשיווק דיגיטלי B2B מרצה לשיווק דיגיטילי ואוטומציית שיווק באקדמית יזרעאל ואוניברסיטת חיפה.
אהבתם את הפוסט? שתפו!
פוסטים מומלצים עבורך